Tilintarkastaja vinkkasi: Näin säästät valtavat määrät rahaa

Viisi vuotta sitten Onregon toimitusjohtaja Jarno Mäki oli matkalla töistä kotiin, kun hissiin astui nainen syli täynnä mappeja. Jarno ihmetteli mappien määrää. Se oli kuin näky vuosikymmenten takaa.

Nainen esittäytyi Sari Hakalaksi ja kertoi olevansa tilintarkastaja. ”Sepäs sattui! Me tarvitsisimme tilintarkastajaa”, Jarno totesi.

Niin alkoi Onregon ja Sarin välinen yhteistyö.

Tällöin digitalisaatioon ja pilvipalveluihin erikoistunut Onrego oli vasta juuri perustettu yritys. Käytännössä tilintarkastajaa ei olisi heti tarvittu, mutta Jarno halusi varmistaa, että kaikki oli varmasti kunnossa alusta asti.

Sarissa Jarnoon teki heti vaikutuksen hänen ammattitaitonsa. ”Hän vaikutti todella pätevältä. Hän on hyvällä tavalla tarkka, minkä vuoksi häneen voi luottaa”, Jarno kehuu, ”Työn jälki on hyvää. Asiat tehdään just oikein, eikä sinne päin.”

 

Sparrausta liiketoimintaan

Pätevä tilintarkastaja varmistaa, että kirjanpito on varmasti kohdillaan, mutta Jarno kiittelee sitä, että Sari pystyy auttamaan muissakin asioissa.

”Sari seuraa omaa aikaansa ja tietää alan uusimmat jutut”, Jarno kertoo, ”Sarin vinkkien avulla säästimme suuria summia rahaa alussa. Hän kertoi meille silloisista valtion tarjoamista tuotekehitysvähennyksistä, joista emme tienneet mitään.”

Jarno on kysynyt Sarilta apua verotukseen ja osinkojen maksuun liittyvissä teemoissa. Liiketoimintaan liittyvissä asioissa Jarnolla on tapana kysyä mielipidettä useammalta tasolta: ”Jos saan kaikilta saman vastauksen, tiedän, että asia on oikein.”

 

Helpotusta yrittäjän arkeen

Viime vuonna Onregon kirjanpitäjällä oli käynyt ajatusvirhe. Vauhdikkaassa työssä muutamia asioita oli kirjattu väärin. Kun Sari huomautti virheistä, yrityksen vuosittainen tulos muuttui merkittäväksi miinukselta plussan puolelle. Jarno oli iloinen saadessaan tietää, mikä yrityksen todellinen tila on.

Jarno toteaa, että tilintarkastajan on tärkeää ymmärtää, miten asiakkaan liiketoiminta toimii ja miten kirjanpitoa pitäisi heille tehdä. ”Kun he ymmärtävät, mistä on kyse, se vähentää minulle tulevaa kysymystulvaa. Jokaista riviä kirjanpidossa ei tarvitse erikseen selittää”, Jarno kertoo.

Jarnon mielestä parasta yrittäjyydessä on seurata oman henkilökunnan ja asiakkaiden onnistumista ja menestymistä. On hienoa nähdä, miten se samalla vaikuttaa yrityksen tulokseen ja kasvuun. Mutta yrittäjyyteen kuuluu laaja kirjo tehtäviä, joista kaikki eivät ole yhtä hohdokkaita.

”Välillä on tehtäviä, joista miettii, onko näitäkin pakko tehdä”, Jarno toteaa, ”Mutta onneksi on NeonAuditin kaltaisia yhteistyökumppaneita neuvomassa, kuinka ne tulisivat käytännössä toteuttaa. He auttavat yrittäjää navigoimaan oikeaan suuntaan.”

Tilintarkastaja vinkkasi: Näin säästät valtavat määrät rahaa

Viisi vuotta sitten Onregon toimitusjohtaja Jarno Mäki oli matkalla töistä kotiin, kun hissiin astui nainen syli täynnä mappeja. Jarno ihmetteli mappien määrää. Se oli kuin näky vuosikymmenten takaa.

Nainen esittäytyi Sari Hakalaksi ja kertoi olevansa tilintarkastaja. ”Sepäs sattui! Me tarvitsisimme tilintarkastajaa”, Jarno totesi.

Niin alkoi Onregon ja Sarin välinen yhteistyö.

Tällöin digitalisaatioon ja pilvipalveluihin erikoistunut Onrego oli vasta juuri perustettu yritys. Käytännössä tilintarkastajaa ei olisi heti tarvittu, mutta Jarno halusi varmistaa, että kaikki oli varmasti kunnossa alusta asti.

Sarissa Jarnoon teki heti vaikutuksen hänen ammattitaitonsa. ”Hän vaikutti todella pätevältä. Hän on hyvällä tavalla tarkka, minkä vuoksi häneen voi luottaa”, Jarno kehuu, ”Työn jälki on hyvää. Asiat tehdään just oikein, eikä sinne päin.”

 

Sparrausta liiketoimintaan

Pätevä tilintarkastaja varmistaa, että kirjanpito on varmasti kohdillaan, mutta Jarno kiittelee sitä, että Sari pystyy auttamaan muissakin asioissa.

”Sari seuraa omaa aikaansa ja tietää alan uusimmat jutut”, Jarno kertoo, ”Sarin vinkkien avulla säästimme suuria summia rahaa alussa. Hän kertoi meille silloisista valtion tarjoamista tuotekehitysvähennyksistä, joista emme tienneet mitään.”

Jarno on kysynyt Sarilta apua verotukseen ja osinkojen maksuun liittyvissä teemoissa. Liiketoimintaan liittyvissä asioissa Jarnolla on tapana kysyä mielipidettä useammalta tasolta: ”Jos saan kaikilta saman vastauksen, tiedän, että asia on oikein.”

 

Helpotusta yrittäjän arkeen

Viime vuonna Onregon kirjanpitäjällä oli käynyt ajatusvirhe. Vauhdikkaassa työssä muutamia asioita oli kirjattu väärin. Kun Sari huomautti virheistä, yrityksen vuosittainen tulos muuttui merkittäväksi miinukselta plussan puolelle. Jarno oli iloinen saadessaan tietää, mikä yrityksen todellinen tila on.

Jarno toteaa, että tilintarkastajan on tärkeää ymmärtää, miten asiakkaan liiketoiminta toimii ja miten kirjanpitoa pitäisi heille tehdä. ”Kun he ymmärtävät, mistä on kyse, se vähentää minulle tulevaa kysymystulvaa. Jokaista riviä kirjanpidossa ei tarvitse erikseen selittää”, Jarno kertoo.

Jarnon mielestä parasta yrittäjyydessä on seurata oman henkilökunnan ja asiakkaiden onnistumista ja menestymistä. On hienoa nähdä, miten se samalla vaikuttaa yrityksen tulokseen ja kasvuun. Mutta yrittäjyyteen kuuluu laaja kirjo tehtäviä, joista kaikki eivät ole yhtä hohdokkaita.

”Välillä on tehtäviä, joista miettii, onko näitäkin pakko tehdä”, Jarno toteaa, ”Mutta onneksi on NeonAuditin kaltaisia yhteistyökumppaneita neuvomassa, kuinka ne tulisivat käytännössä toteuttaa. He auttavat yrittäjää navigoimaan oikeaan suuntaan.”